Search
Reflector Riippumaton IT-kumppani
Palautetta saadaan silloin, kun sitä annetaan

Totta, fysiikan aineen häviämättömyyden laki pätee myös palautteeseen. Jokainen palaute, jonka saat, on jonkun antama. 

Usein kuulee toiveen siitä, että voi, kun saisi enemmän palautetta. Toive on ymmärrettävä – jokainen meistä tarvitsee tunteen huomatuksi tulemista ja tiedon siitä, miten on onnistunut ja miten voisi kehittyä. Palaute tekee ihmisen ja työn näkyväksi, sekä lisää tunnetta työn merkityksellisyydestä. Tämä edistää psykologista turvallisuutta työpaikalla. Avoin, luottamukseen perustuva ilmapiiri luo hyvän pohjan toimivalle, rikkaalle palautekulttuurille. Rikkaalle sekä laadussa, määrässä ja palautteiden suunnassa. 

Palaute on käsitteenä moninainen; ohimennen arjen lomassa annetusta mikropalautteesta kokonaisvaltaiseen määrämuotoiseen palautteeseen. Monesti palaute rajataan ajatuksissa koskemaan vain tuota määrämuotoista, erikseen pyydettyä ja jollain tavalla auktoriteetilta saatua virallista palautetta.

“Oikeana” palautteena pidetään esihenkilöltä, asiakkaalta tai kokeneelta alan gurulta saadut kiitokset ja suositukset suunnan muutokseen. Nämä ovat tärkeitä, mutta ihan yhtä tärkeää on arjessa ohimennen annettu kiitos ja tsemppi – huomatuksi ja hyväksytyksi tuleminen. Ne rakentavat positiivista minäkuvaa, tuovat onnistumisen tunnetta ja luovat sellaista ilmapiiriä, missä korjaavaa ja kriittistäkin palautetta on helpompaa ottaa vastaan. 

Palautetta antamalla autat muita

Kiitosta ja hyvää voi jakaa suuremmin suunnittelematta ja toistuvasti tuhlaten. Kriittisen palautteen antaminen vaatii enemmän huomiota ja ajatusta. Mutta sekin on annettava. Lempeys ja suoruus työkaluina mahdollistavat arvostavan, mutta selkeän palautteen niissäkin tilanteissa, joissa joudutaan puuttumaan huonoon suoriutumiseen tai tekemisen laatuun. Palautteen antamisen tavalla on merkitystä. Esimerkiksi palaute ravintolalle voi johtaa kiitoksiin ja lahjakorttiin tai ei niin onnistuneessa tapauksessa siihen, ettei pizzoja enää saa kotiin kuljetettuna. Palautteen ainoa tarkoitus on auttaa kehittymään. Sanoilla ja sanomisen tavalla on merkitystä. 

Palautteen antaminen ei ole ainoastaan esihenkilöiden ja auktoriteettien vastuulla. Eikä sen pitäisi olla kenenkään vastuulla, vaan kaikkien ilo ja etuoikeus. Voit auttaa työkaveria, esihenkilöä, tiimiä, yhteistyökumppania jne. kehittymään sekä tuntemaan olonsa näkyväksi ja merkitykselliseksi. Palautetta saadaan yhtä paljon kuin sitä annetaan. Huomaa hyvä, ja sano se ääneen. Kysy, voitko auttaa. Palaute voi joskus olla myös yhdessä ihmettelyä.

Parhaat IT-alan työpaikat

LEENA HELENIUS

HR-johtaja, Reflector

Leena on kokenut HR-ammattilainen, joka ammentaa työssään monipuolisesta taustastaan erilaisissa johtamisen ja konsultoinnin rooleissa. Ikuisena, uteliaana opiskelijana hän haluaa koko ajan oppia uutta sekä HR-ammattilaisena että ihmisten ja työelämän tuntijana ja ymmärtäjänä.

Reflector on ICT-talo, jonka ykköstehtävä on auttaa asiakkaitamme liiketoiminnan isoissa ja pienissä muutoshankkeissa. Ketterästi ja riippumattomasti.

Jaa artikkeli

Voisit pitää myös näistä:

IT-järjestelmät arkkitehtuuri

Reflector on julkishallinnon sopimustoimittaja

Tarjoamme julkishallinnolle laajan valikoiman asiantuntijapalveluita, jotka kattavat IT-konsultoinnin sekä johtamisen ja kehittämisen tarpeet vuosille 2023-2028. Reflector on mukana seuraavissa dynaamisissa hankintajärjestelmissä: IT-konsultointi 2023-2028

Lue lisää
Kokonaisarkkitehtuuri Reflector

Ota yhteyttä, mietitään yhdessä juuri teille parhaat ratkaisut

Täytä tiedot ja siirry lataamaan tutkimus

Kokonaisarkkitehtuuri Reflector

Get in touch!