Reflectorin projektipäällikkö Sari Haapasaari
Sari Haapasaari: Lisää ihmiskeskeisyyttä palvelukehitykseen

Reflectorin tuoreista kasvoista esittelyvuorossa on Sari Haapasaari, joka tuo meille vahvistusta projektijohtamisen, palveluhallinnan ja koulutuksen puolella. Lue, mikä Sarin on houkutellut IT-alalle ja mitkä asiat saavat innostumaan alasta joka päivä yhä uudelleen.

Mikä motivoi sinua työskentelemään IT-alalla ja erityisesti Reflectorilla?

Ajauduin IT-alalle oikeastaan aika sattumalta silloisen poikaystävän ja nykyisen puolison opintojen myötä. Ajattelin, että puolison kanssa voisi juttu luistaa ja toisaalta ATK-ala vaikutti jo tuolloin tulevaisuuden alalta, johon kannattaisi satsata. Jäin ”koukkuun” IT-alalle ja nautin siitä, että on mahdollista oppia aina jotain uutta ja työskennellä monipuolisesti erilaisten ihmisten, yritysten ja ratkaisujen kanssa.

Reflectorissa arvostan matalaa organisaatiota, ihmisläheisyyttä ja sitä, että pitkää työkokemusta arvostetaan. Meillä työskentelee erittäin kokeneita alan ammattilaisia.

Reflectorilla panostetaan yhteisöllisyyteen ja työhyvinvointiin. Yrityksen vastuullisuus ja puolueettomuus ovat minulle arvokkaita asioita. Reflector poikkeaa aiemmista työpaikoistani myös siinä mielessä, että yritys on täysin kotimainen.

Mitä muutoksia näet tapahtuvan liiketoimintaympäristössä?

Yhteiskunnalliset haasteet, kuten työvoimapula, ikääntyminen ja globaalit haasteet vaikuttavat liiketoimintaympäristöön. Mitä aikaisemmin näihin panostetaan, sitä helpompaa on sopeutuminen ja haasteisiin vastaaminen.

Tekoäly, automaatio ja robotiikka vaikuttavat jo nyt uudella tavalla yritysten toimintaan. Tavoitteena on vähentää työtaakkaa ja parantaa laatua sekä tuoda myös nopeutta ja kustannustehokkuutta palveluihin. Teknologian kehittyminen mahdollistaa asiakkaillemme keskittymisen olennaiseen.

Ihmiset osaavat vaatia palveluilta aiempaa enemmän, joten palvelujen on oltava hyvin selkeitä ja myös tietoturvallisia. Turhasta mutkikkuudesta on päästävä eroon ja myös ihmisten aikaa on osattava arvostaa yhä enemmän. Ihmiskeskeisyyden pitäisi mielestäni näkyä palvelukehityksessä nyt voimakkaasti.

Millaisten innovaatioita tai ratkaisuja haluaisit olla tekemässä asiakkaillemme?

Haluaisin toki, kuten varmaan moni muukin IT-alalla, työskennellä merkityksellisten asioiden parissa.  Mieluisia olisivat innovaatiot, joissa päästäisiin turhasta byrokraatista, turhista työvaiheista tai ylipäätään helpotettaisiin asioiden sujuvuutta asiakkaiden tai työntekijöiden kannalta ja sitä kautta vaikutettaisiin myös työssä jaksamiseen ja asiakastyytyväisyyteen.

Mikä on mielestäsi tärkeintä asiakassuhteessa ja miten aiot luoda vahvan yhteyden asiakkaisiimme?

Asiakassuhteissa, kuten kaikissa muissakin suhteissa luottamus on kaiken a ja o.  Lisäksi on tärkeää ymmärtää asiakkaan tahtotila mahdollisimman hyvin. Vahva yhteys syntyy kuuntelemisen ja keskustelun avulla. Aika usein positiivinen asenne auttaa eteenpäin.

Kuinka aiempi kokemuksesi eri projekteista ja asiakaskohtaamisista voi hyödyttää meidän asiakkaitamme?

Olen työskennellyt IT-urallani erilaisissa työtehtävissä yli 25 vuoden ajan. Näkemystä ja kokemusta on kertynyt useammasta kansainvälisestä, isosta IT-talosta, eri toimialojen asiakkaista ja projekteista sekä yhteistyöstä asiantuntijoiden ja kumppaniverkostojen kanssa eri näkökulmista. Uskoisin, että tästä kokemuksesta on hyötyä myös asiakkaan puolella, kun työskennellään yhteistyössä eri toimittajien kanssa.

Millä tavoin pidät itsesi ajan tasalla?

Teknologia toki muuttuu koko ajan, mutta monet perusasiat myös pysyvät.  IT-alalla on välttämätöntä omaksua koko ajan jotain uutta ja työn ohella monesti opiskellaan tilanteessa tarvittavia asioita.

Usein kuitenkin käy niin, että aikaisemmasta osaamisesta on hyötyä myös uuden oppimisessa. Mutta monesti kestää myös oman aikansa, ennen kuin uudet teknologiat lyövät itsensä läpi asiakkailla, joten tietämystä ehtii kartuttamaan myös ajan kanssa.   

Kuinka lähestyt haasteita ja esteitä, kun työskentelet asiakkaidemme projektien parissa?

Haasteita ja suoranaisia esteitäkin voi syntyä kovin monenlaisista asioista, mutta näihin voi myös varautua tunnistamalla erilaisia riskejä etukäteen ja varautumalla niihin. Hyvät ja selkeät toimintatavat auttavat selviytymään haasteista, kuten myös avoin suhtautuminen ihmisiin.

Hyvä kommunikaatio sekä sisukkuus haasteita kohdattaessa auttavat eteenpäin. Haasteet ovat tavallaan myös työn suola ja näiden ratkaiseminen yhteistyössä ihmisten kansa on hyvin opettavaista. Haasteista puhuminen ja näistä oppiminen on myös taitolaji, jota organisaatioiden pitäisi kyetä tekemään enemmän.

Mitä haluaisit kertoa itsestäsi?

Olen harrastanut jo useamman vuoden polkujuoksua. Nyt minulla on myös kestokaveri juoksulenkeillä, kun perheeseemme tuli aktiivinen, käyttölinjainen labradorinnoutaja.

Tämän vuoden alussa aloitin toiminallisen treenaamisen läheisellä salilla. Viime talvena hurahdin myös avanto-uintiin ja yin-joogaan, joten jokaiselle päivälle viikosta löytyy liikuntaharrastusta työn vastapainoksi.  

Teini-ikäiset lapset pärjäävät jo itsellisemmin, joten liikuntaan voi käyttää nyt aikaa hieman aiempia vuosia enemmän. IT-alalla työskentelevän puolison kanssa juttu luistaa edelleen ja välillä saunakeskustelut pyörivät myös alan asioiden parissa.    

Reflector Sari

Sari Haapasaari

Projektipäällikkö

Sari Haapasaari on Reflectorin projektipäällikkö, joka tuo asiakkaillemme projektijohtamisen, projektihallinnan ja palveluhallinnan osaamista sekä kouluttaa myös mielellään.

Reflector on ICT-talo, jonka ykköstehtävä on auttaa asiakkaitamme liiketoiminnan isoissa ja pienissä muutoshankkeissa. Ketterästi ja riippumattomasti.

Jaa artikkeli

Voisit pitää myös näistä:

IT-järjestelmät arkkitehtuuri

Reflector on julkishallinnon sopimustoimittaja

Tarjoamme julkishallinnolle laajan valikoiman asiantuntijapalveluita, jotka kattavat IT-konsultoinnin sekä johtamisen ja kehittämisen tarpeet vuosille 2023-2028. Reflector on mukana seuraavissa dynaamisissa hankintajärjestelmissä: IT-konsultointi 2023-2028

Lue lisää

Heräsikö ajatuksia?

Varmista kanssamme, että teet oikeita asioita, oikeassa järjestyksessä.

Ota yhteyttä, mietitään yhdessä juuri teille parhaat ratkaisut

Täytä tiedot ja siirry lataamaan tutkimus

Kokonaisarkkitehtuuri Reflector

Get in touch!