Haastattelimme tuoretta reflectorlaista, projektijohtamisen, prosessien ja menetelmien ammattilaista Kari Turpeista.
Kuinka päädyit Reflectorille töihin?
Näin artikkelin LinkedInissä Reflectorista ja siitä heräsi mielenkiinto yritystä kohtaan.
Joko olet tutustunut kollegoihin? Miten kuvaisit heitä?
Olen tutustunut lyhyesti jo useampaan henkilöön. Kaikki ovat erittäin kokeneita ammattilaisia ja todella mukavia.
Millaista erityisosaamista sinulla on tarjota asiakkaillemme?
Kun liiketoiminnan prosesseja ja siihen liittyviä ratkaisuja kehitetään sekä implementoidaan, osaan huomioida asioita myös teknisestä näkökulmasta. Vahvuuteni on ongelmanratkaisu.
Palvelu onnistuu myös ruotsiksi!
Millaisiin asiakascaseihin sinut yleensä pyydetään mukaan ja mitä osaamista tuot niihin?
Yleensä minut pyydetään mukaan businesskriittisiin hankkeisiin tai palveluihin liittyviin tehtäviin. Tuon mukana niin hallinnollista kuin teknistä osaamista. Kokemusta on ERP-järjestelmien implementoinnista ja sen integroinnista muihin liiketoiminnan prosesseihin, kuten CRM, HR ja Fina. Myös liittyminen kolmansien osapuolten, kuten verkkolaskutusvälittäjien, palkanlaskennan ja pankkien palveluihin on ollut vastuullani.
Kokemusta on projektien läpiviennistä, integraatioista, testauksesta, jatkuvien palveluiden suunnittelusta, vaatimusmäärittelyistä ja sopimusten katselmoinnista.
Millaiset toimeksiannot ovat mielestäsi kaikkein mielenkiintoisimpia?
Laajaa yhteistyötä ja monipuolista koordinointia vaativat hankkeet tuovat aina oman mielenkiinnon projekteihin tai palveluihin.
Kuinka kehität itseäsi?
Osallistun erilaisiin koulutuksiin ja muiden toimitsijoiden webinaareihin. Luen myös paljon artikkeleita ja uutisia netin kautta.
Millaisten asioiden kanssa asiakkaat joutuvat työssään lähivuosina painimaan?
Teknologia kehittyy huimaa vauhtia IT-alalla. Mieti vaikka, mitä tekoälypuolella on tapahtunut pelkästään lähikuukausina. Lisää osaajia tarvitaan, jotta teknologiaa voidaan hyödyntää kunnolla yrityksissä. Muutos vaatii paljon uutta myös yritysten johtamisessa. Tässä kehityksessä eivät edes IT-alan työntekijät tahdo pysyä tahdissa mukana. Tämä johtaa tietyillä aloilla osaajapulaan, koska lisäkoulutus ei tapahdu riittävän nopeasti. Kun ei ole tarpeeksi kyvykkäitä henkilöitä saatavilla, siitä seuraa se, että yrityksissä ollaan erilaisten haasteiden edessä. Rekrytoinnin haasteena on myös se, etteivät pelkät tekniset taidot riitä. Olen huomannut, että kyvykkyyspuolella on puutteita normaaleissa business-prosessien ymmärtämisessä, ihan toimialasta riippumatta.