Liiketoiminnan digitaalinen muutos on jatkuvaa tekemistä, ei yksittäisiä projekteja

Digitaalinen muutos vaatii organisaatioilta pitkäjänteistä suunnittelua, järjestelmäkokonaisuuden hallintaa ja kehittämistä. Usein yritykset lähestyvät kehitystarpeita yksittäisinä projekteina, mutta tällainen ajattelutapa voi johtaa osaoptimointiin ja resurssien tehottomaan käyttöön. Onnistunut muutosjohtaminen edellyttää strategista ketteryyttä, muutoskyvykkyyttä ja jatkuvaa oppimista.

Jatkuvan kehittämisen malli vs. yksittäiset projektit

Muutos ei pääty yhden projektin valmistumiseen, vaan yrityksen on jatkuvasti sopeuduttava uusiin teknologioihin, asiakastarpeisiin ja toimintaympäristön muutoksiin.

Jatkuvan kehittämisen mallissa digitaalinen muutos integroituu osaksi organisaation strategiaa ja toimintaa. Tämä edellyttää tietojärjestelmien osalta ketterää kehittämistä (Agile), kaikkien sidosryhmien osallistamista ja organisaation resilienssiä eli kykyä sopeutua ja menestyä muutoksissa, häiriöissä sekä kriiseissä. Kehittämisen pilkkominen mahdollisimman pieniksi osakokonaisuuksiksi mahdollistaa tarvittaessa tekemisen uudelleen priorisoinnin.

Muutoksen omistajuus

Muutoksen tavoitteiden ja suunnan tulee aina olla asiakasorganisaation omissa käsissä. Ulkopuoliset toimittajat voivat tukea muutosta, mutta niiden rooli on avustava – ei ohjaava.

Mikäli tavoitteiden asettaminen ulkoistetaan, riskinä on, että liiketoiminnan kannalta keskeiset päämäärät hämärtyvät ja teknologiset ratkaisut eivät tue organisaation pitkän aikavälin strategiaa. Omistajuuden varmistamiseksi on hyödyllistä hyödyntää digistrategiaa, selkeitä KPI-mittareita ja muutoshallinnan viitekehyksiä (esim. ADKAR-malli).

Rakenna kokonaisnäkemys yritysarkkitehtuurin avulla

Muutos on tehokkainta silloin, kun organisaatiolla on selkeä kokonaisnäkemys kehityshankkeistaan. Jos kehitysprojektit hajautetaan ilman keskitettyä hallintaa, seurauksena voi olla epäyhtenäisiä ratkaisuja ja aikaisempien kehitystoimenpiteiden unohtumista.

Ilman keskitettyä koordinaatiota yrityksen eri osastot voivat päätyä tekemään päällekkäistä työtä tai kehittämään ratkaisuja, jotka eivät ole yhteensopivia muiden prosessien kanssa. Tämän varmistamiseksi yritysten tulisi panostaa yritysarkkitehtuuriin (EA Enterprise Architecture) ja strategiseen portfolionhallintaan. Yritysarkkitehtuurissa yleisesti hyödynnetty kehys on esimerkiksi TOGAF (The Open Group Architecture Framework).

Osaoptimoinnin välttäminen

Yksittäisten projektien tai osastojen osaoptimointi voi aiheuttaa ongelmia muualla organisaatiossa. Esimerkiksi automaation käyttöönotto yhdessä yksikössä voi johtaa lisääntyneeseen manuaalityöhön toisessa, jos kokonaiskuvaa ei ole huomioitu.

Osaoptimointi voi synnyttää tilapäisiä hyötyjä, jotka kuitenkin pitkällä aikavälillä heikentävät koko yrityksen tehokkuutta. Lean-ajattelu, prosessiautomaatio ja säännöllinen vaikuttavuusarviointi auttavat tämän riskin hallinnassa.

Pitkän aikavälin strategian tukeminen

Digitaalinen muutos edellyttää kokonaisvaltaista lähestymistapaa ja vahvaa sisäistä omistajuutta. Organisaatioiden tulisi nähdä se jatkuvana kehitysprosessina, jossa kaikki osastot toimivat yhteisten tavoitteiden mukaisesti.

Kokonaisnäkemyksen ylläpitäminen ja eri yksiköiden välinen yhteistyö auttavat välttämään osaoptimointia ja varmistavat, että muutokset tukevat koko yrityksen pitkän aikavälin strategiaa. Menestyksekäs muutosjohtaminen vaatii organisaation kulttuurin kehittämistä, dataohjautuvuutta ja jatkuvaa innovointia.

Reflectorin asiantuntijoilla on laaja kokemus yritysten liiketoimintakriittisten järjestelmien kehittämisestä osana digitaalista muutosta. Autamme yritystäsi tunnistamaan kehitystarpeista keskeiset asiat ja jäsentämään niitä. Teemme monimutkaisesta hallittavaa.

Ota meihin yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Ota yhteys asiantuntijaan!

Ilkka Lilius

Ratkaisuarkkitehti

Ilkka on toinen Reflectorin perustajajäsenistä ja laaja-alainen arkkitehti, joka on toiminut eri rooleissa tietojärjestelmien kehityshankkeissa. Ilkka on tiimin rakentaja, tulkki ja koordinaattori, joka pystyy ymmärtämään laajasti eri toimijoiden näkökulmat.

Reflector on ICT-talo, jonka ykköstehtävä on auttaa asiakkaitamme liiketoiminnan isoissa ja pienissä muutoshankkeissa. Ketterästi ja riippumattomasti.

Jaa artikkeli

Voisit pitää myös näistä:

Heräsikö ajatuksia?

Varmista kanssamme, että teet oikeita asioita, oikeassa järjestyksessä.

Jätä soittopyyntö

Olemme yhteydessä sinuun mahdollisimman pian.

Ota yhteyttä, mietitään yhdessä juuri teille parhaat ratkaisut

Täytä tiedot ja siirry lataamaan tutkimus

Kokonaisarkkitehtuuri Reflector

Get in touch!