Saimme Reflectorille lisää vahvistusta ratkaisuarkkitehtiemme joukkoon. Sanna Erikssonilla on kadehdittava kokemus prosessien ja järjestelmien määrittelyistä, implementointiprojekteista, migraatioista ja liittymistä monitoimittajaympäristöissä – myös globaaleissa projekteissa. Palettiin kuuluvat myös CRM- ja HR-hankkeet sekä palvelunhallinta.
”Tavallaan tykkään työssäni sellaisista katastrofitilanteista, missä ollaan jo vähän liian myöhään liikkeellä ja kaikki tuntuu mahdottomalta, mutta sinnikkäällä yhteen hiileen puhaltamisella homma viedään maaliin”, Sanna kuvailee, kun häneltä kysyy esimerkkejä asiakastyön mielenkiintoisista hetkistä.
Onneksi kaikki projektit eivät kuitenkaan ole tällaisia, vaikka ne toisivatkin vauhtia arkeen. Haastattelimme Sannaa tuoreista kuulumisista.
Mitä teet Reflectorilla?
Aloittelen vasta ensimmäisiä asiakasprojekteja. Toisessa toimin projektipäällikkönä ja toisessa työskentelen ratkaisuarkkitehtuurin kulmalla.
Mikä sinua innostaa eniten uudessa työssäsi?
Ehkä se, että pääsen työskentelemään lähempänä asiakasta ja voin olla enemmän avuksi. Edellisissä työpaikoissani on ollut mukana järjestelmätoimittajan näkökulma ja silloin asiakastyö on hieman erilaista. Arkkitehtuurin kantilta katsottuna työssäni innostaa se, että pääsen tekemisiin liiketoiminnan kokonaisuuksien kanssa. Toivottavasti pääsen kokemukseni ja osaamiseni myötä auttamaan asiakkaita jo ennen näitä aiemmin mainittuja tulipalotilanteita. Parhaassa tapauksessa autan asiakkaitani välttämään tulipaloja kokonaan.
Mitä osaat parhaiten?
Taustani on hyvinkin monipuolinen. Vahvuuteni on ongelmanratkaisu. Olipa käsillä sitten tekninen tai joku muu haaste, niin tykkään ponderoida pulmaa työtovereiden kanssa ja löytää siihen parhaan mahdollisen ratkaisun. Löytyy myös koodaustaustaa ja kokemusta määrittelytyöstä ja testauksesta.
Millaisista asiakasprojekteista sytyt?
Ehkä tärkeintä on se fiilis, että pystyn todella tuomaan jotain lisää projektiin. Ja toki jos siinä samalla saa pari kimuranttia ongelmaa ratkaistua, niin se on aina bonusta! Aiemmin jo mainitsinkin, että ratkaisuarkkitehtuurin metodit ja työkalut innostavat kovasti. Niiden avulla on sujuvaa ratkoa liiketoiminnan ja IT:n haasteita, osaoptimointia välttäen.
Miten luovit myrskyssä?
Tämä onkin hyvä kysymys ja olisi oikeastaan hauska tietää, miltä se ulkoa päin näyttää. Pahimmassa myrskyn silmässä puran tilannetta auki oman firman luottoihmisen kanssa ja sen jälkeen käärin hihat ja luovin pois myrskystä. Asiakastyössä säilyy rauhallisuus tilanteessa kuin tilanteessa. Siksipä onkin niin tärkeää, että on läheisiä, osaavia ja luotettavia kollegoita, joiden kanssa voi avoimesti pohtia erilaisia skenaarioita ja ratkaisuja. Kaikenlaisia tilanteita on meillä tullut vastaan ja niistä on hyvä ammentaa eteenpäin asiakkaillemme.
Millaiset tilanteet vaativat tulkkia IT:n ja liiketoiminnan välillä?
Etenkin HR-projektien parissa työskennellessä vastaan on tullut tilanteita, joissa HR ja IT keskustelevat eri kieltä. Silloin tarpeita, vaatimuksia tai vaihtoehtoja on hankala saada kartoitettua ja kuvattua omin avuin. IT ei ehkä ymmärrä sisältöä kovin hyvin, eikä siten osaa tarjota hyviä ratkaisuvaihtoehtoja. Liiketoiminta tai HR ei taas ehkä ymmärrä IT:n asettamia rajoitteita ja tarjoamia vaihtoehtoja. Tällöin on hyvä ottaa mukaan henkilö, jolla on herkkyyttä ja osaamista kuunnella liiketoimintaa ja joka ymmärtää liiketoiminnan prosesseja sekä myös IT:n näkökulmaa ja toimintaa.
Kuinka hyödyntäisit ratkaisuarkkitehtuurin menetelmiä ja työkaluja yrityksen muutostilanteessa?
Ihan ensimmäisenä kiinnittäisin huomiota siihen, että arkkitehtuurinäkökulma otetaan mukaan tarpeeksi varhaisessa vaiheessa, jotta jo muutosta suunnitellessa osattaisiin huomioida organisaation kokonaiskuva ja muutokseen vaikuttavien osien riippuvuudet. Näin muutosta pystytään viemään eteenpäin suunnitelmallisesti ja kuten sanottu – hyvin suunniteltu, on puoliksi tehty.
Kerro jotain harrastuksistasi tai intohimoistasi? Millaiset asiat saavat sinut nauramaan?
Viisi vuotta sitten aloittamani paritanssiharrastus on vienyt täysin mukanaan! Aloitin salsalla ja hiljalleen mukaan on tullut muitakin lajeja. Usein minut löytääkin joko lavatansseista tai salsabileistä. Tanssiharrastus on vienyt myös ulkomaille tanssifestareille. Nauramaan minut saa helpostikin: hyvillä vitseillä, huonoilla puujalkavitseillä, tilannekomiikalla, melkein millä vaan. Naurulla ja huumorilla on iso merkitys elämässäni, niin työssä kuin vapaalla.
Sanna Eriksson
Reflectorin ratkaisuarkkitehti Sanna Eriksson hyödyntää työssään teknistä osaamistaan ja kykyään kommunikoida asioita sekä IT:n että liiketoiminnan näkökulmista. Hän ei pelkää ”mahdottomiakaan” hankkeita, joissa juna on jo liikkeellä. Sannalla on kadehdittava kokemus prosessien ja järjestelmien määrittelyistä, implementointiprojekteista, migraatioista ja liittymistä monitoimittajaympäristöissä – myös globaaleissa projekteissa. Palettiin kuuluvat myös CRM- ja HR-hankkeet sekä palvelunhallinta.
Laita Sannalle sähköpostia.