Siirtyminen on-premise -järjestelmistä valmiina ostettaviin pilvi- / SaaS-palveluihin on ollut käynnissä jo vuosia. Pilvisiirtymien teknisistä haasteista, onnistumisista ja myös epäonnistumisista on kirjoitettu paljon. Tekninen perusta on kiistatta kaiken lähtökohta, joka on hoidettava huolella. Tästä esimerkkinä aiempi artikkelimme “Pilvi-integraatio: Yhteensopivuus teknologiavelan varjossa.”
Voisiko teknisten asioiden lisäksi olla myös jotain sellaista, mitä jokainen meistä voisi tällaiseen projektiin osallisena ollessaan tehdä onnistumisen varmistamiseksi? Yksittäisiä asioita voisi kirjata pitkään listaan, mutta minusta kaikki kulminoituu yhteen tärkeimpään asiaan – asennemuutokseen.
Unohda välitön täydellisyyden tavoittelu ja arvosta keskeneräisyyttä
Kuulosta ehkä vaaralliselta, mutta malta hetki.
Aiemmin teknologiaratkaisuja rakennettiin ja kehitettiin kuin Iisakin kirkkoa. Oli hiottava tappiin asti määritystä ja mietittävä suuren järjestelmäkokonaisuuden kaikki nippelit ja vivut viimeisen päälle valmiiksi, ennen kuin toteutus voitiin aloittaa, käyttöönotosta puhumattakaan. Epäonnistuminen tuli kalliiksi, joten pitää tehdä kerralla täydellistä. Ehkä mielemme on jäänyt tähän kiinni tai sitten on vain inhimillistä pyrkiä täydellisyyteen.
Mikä helpotus, että ketterässä pilvimaailmassa on ok olla “vain” riittävän hyvä.
Tämä ei tarkoita huonon laadun tai sopimattoman ratkaisun hyväksymistä – päin vastoin. Laitetaan fokus siihen, mitä tehdään ja tehdään se kunnolla. Se tarkoittaa kuitenkin asioiden todellista priorisointia. Se tarkoittaa myös, että tekemistä pilkotaan pienempiin osiin ja asioita tehdään nopeamalla syklillä. Tämä vaatii rohkeutta kokeilla ja testata ja silti säilyttää päivittäinen toimintakyky myös kehittämisen aikana.
Pilvipohjaiset ratkaisut ja palvelut sekä niiden toimitusmallit tukevat erinomaisesti ketterää tekemistä. Tehdään ensin perusasiat kuntoon ja viritetään loput myöhemmin sitten, kun on kerätty kokemusta ja ymmärrystä siitä, mitä halutaan. Ei tarvita ikiaikaista kristallipalloa tai kaikkitietävää eksperttiä näkemään tulevaisuuteen, jota ei kuitenkaan edes ole olemassa. Mutta sitä se vaatii, että annat itsellesi ja muille luvan olla epätäydellinen ja alati kehittyvä. Uskallatko kokeilla?
Kun asenne on kunnossa, seuraavistakin vinkeistä voi olla apua
Syleile MVP:tä
MVP – Minimum Viable Product. Monelle kirosana. Inhimillistä tämäkin. Kun asiakaskohtaisen on-premisen sai soittamaan kelloja ja vilkuttamaan mitä tahansa valoja hyvän ja asiakkaalle suopean koodarin voimalla, nyt siirrytään määrämuotoisempaan, usealle asiakkaalle yhteisen alustan omaavaan pilvisovellukseen ja vieläpä ottaen käyttöön “minimituote”. Siirtymä voi aluksi tuntua käyttäjistä askeleelta huonompaan.
Niinkin voi hetkellisesti käydä, eikä sitä pidä väheksyä tai kieltää. MVP on kuitenkin loistava tapa saada nopeita hyötyjä. Se mahdollistaa kokemuksen keräämisen oikean jatkokehityssuunnan varmistamiseksi. Joskus voi käydä niinkin, että kun jokin aiemmin kynnyskysymyksenä pidetty asia jää pois ja toimintamallit muuttuvat, vanha toiminto käy tarpeettomaksi. Tätäkään ei voi tietää ilman, että kokeilee. Ja kristallipalloa ei taaskaan tarvittu.
Luota toimittajaan, partneriin, toimitusmalliin ja ihmisiin niiden takana
Olette ostaneet pilvipalvelun tai ratkaisun, jonka joku taho tulee mitä todennäköisemmin implementoimaan. Heillä on kokemus, näkemys ja toimitustavat, jotka on hiottu juuri tähän tilanteeseen sopivaksi. Luota lähtökohtaisesti, että niissä on todistettua ja testattua hyvää. Älä tietenkään sokeasti – tottahan meitä mahtuu moneen junaan – mutta lähde ainakin avoimin mielin ja kysy.
Kun toimittaja tai partneri osaa asiansa, pystyy hän perustelemaan asioita ja antaa ymmärrettävät selitykset. Toimittaja ei tee kaikkia asioita puolestasi. Siinä hän tekisi sinulle vain karhunpalveluksen. Toimittajan kuuluu kuitenkin olla asiakkaan tuki ja turva, luottokumppani uuteen ratkaisuun siirryttäessä. Ihmiset osapuolten takana ovat useimmiten kokeneita ammattilaisa ja heidän ammattitaitonsa on juuri sinun käytettävissä.
Hyödynnä yhteisö
Et ole enää asiakaskohtaisen räätälöidyn järjestelmän ikeessä ja yksin. Sinulla on kohtalotovereita. Pilvisovellusten maailmassa “Customer Community” on loistava paikka vaihtaa kokemuksia ja oppia uutta. Toimittajan tekemä jatkuva kehitys tapahtuu usein toistuvissa releaseissa. Asiakasyhteisössä näihin aiheisiin saa tukea ja informaatiota sekä toimittajalta että muilta asiakkailta.
Luota kykyysi oppia ja kehittyä ja hyväksy se, että valmista ei tule
Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä – ole rohkea. Pilvimaailma on alati kehittyvä ja muuttuva. Mikään ei pysy ennallaan ja kohta tehdään taas jotain päivitystä. Onneksi, sillä se takaa sen, että sinunkin pilivipalvelusi pysyy kehityksen mukana sekä toiminnallisuuksiltaan että mm. tietosuojaan ja -turvaan liittyvissä asioissa.
Luota kykyysi oppia ja opettele tiedonhankinta ja tärkeimmät tukikanavat. Kukaan ei enää nykypäivänä osaa mitään sovellusta “ulkoa lukemalla”, mutta kun osaat hakea tietoa, pärjäät kyllä!